Nixon – lite svårare att älska


Posted on februari 10th, by Carin in Uncategorized. No Comments

Nixon – lite svårare att älska

Varumärket Nixon och jag har haft en långvarig och fin relation. Nyligen blev det en liten fnurra på tråden. Företaget gav mig nämligen en lektion i hur riktigt dålig kundservice ser ut.

Min första Nixonklocka fick jag för snart 15 år sedan och kärleken var total. Snygg, cool och tålig. När klockan för ett par år sedan kastade in handduken, skaffade jag en annan av samma märke. Historien återupprepades: mitt kära armbandsur är superfin och fungerar i ur och skur.

När det var dags att köpa en surfklocka, var valet av varumärke givet. En läcker turkos Nixon blev följeslagaren på surfresor världen över. Lyckan var total!

Nu anar du antagligen vad som kommer. Fnurran. Efter knappt ett år tickade urverket på som det skulle men armbandet hade blivit missfärgat och fult. ”Inga problem,” tänkte jag. ”Nixon och jag är gamla vänner. Bästa varumärket!” Ha! Här börjar problemen.

Krångel i kubik

Efter att ha fyllt i webbformuläret, fick jag direktiv om att skicka klockan till Tyskland. Ok, jag knatade iväg till närmaste DHL-ombud och lämnade in paketet. Sedan var det bara att vänta. Och vänta. Och vänta. Tiden gick och plötsligt var det bara en månad kvar till nästa surfresa. Jag mejlade Nixon och frågade hur det gick. Efter några förvirrade mejl från dem, ombads jag ringa ett tyskt nummer. Jag fick prata med en tjej som knappt kunde prata engelska. Efter ett extremt snurrigt samtal, fick jag beskedet att de inte kunde hitta klockan.

Jag ska bespara dig alla detaljer kring korrespondensen men här är en sammanfattning:

- Nixons kundservice var hela tiden ytterst förvirrad.

- De återkom aldrig trots att jag påpekade att jag behövde klockan till resan.

- Det var alltid jag som fick kontakta dem.

- De bad aldrig om ursäkt för att de aldrig återkom.

Några dagar före avresan bad de mig kontakta DHL. Det visade sig att det troligtvis var DHL som hade slarvat bort paketet. Nixon hade alltså inte gjort något fel. Förutom att kundservice:

- Aldrig återkom.

- Skickade runt mig till olika personer.

- Bad mig kolla med DHL efter en hel månad.

- Hade en arrogant attityd.

- Nonchalerade en trogen kund.

Slutresultat: Trots att det var DHL som slarvade bort paketet, är det Nixon som jag är sur på. Jag fick panikköpa en ny surfklocka inför resan (inte en Nixon).

Reparera relationen

Jag skulle reparera en klocka men får nu reparera en relation. Jag gillar ju verkligen Nixon. Klockan på handleden är fantastisk och jag tänker inte lägga den i en byrålåda. Men företagets kundservice är helt enkelt usel! Nästa gång det är dags att shoppa klocka, kanske valet faller på ett annat varumärke. Vi får väl se.

P.S. Jag har lust att skicka en faktura till Nixon för all nedlagd tid. Det skulle vara intressant att höra deras reaktion.

Tips! Läs gärna mitt blogginlägg Kundservice i världsklass. Nixon har en del att lära av den lilla bilverkstaden Autoteknik i Mora.





Kommentera



De senaste jobben

Undrar du vad jag sysslat med på sistone? Ta en titt till höger.

Försäkringskassan talar klarspråk
Försäkringskassan har jobbat hårt för att minskat antalet försäkringstekniska krångelord på sin webbplats. Läs mer
Skanska får ny webbplats
Jag har jobbat med att fylla den nya webbplatsen med massor av innehåll och skapa en logisk struktur. Läs mer
Träning och alkohol – Systembolaget
Vad är sanning och vad är myt? Se filmerna där kända träningsprofiler pratar om träning och alkohol. Läs mer