Försäkringskassan talar klarspråk


Posted on oktober 16th, by Carin in Portfolio, Webbcopy. No Comments

Försäkringskassan talar klarspråk

På Försäkringskassans webbplats pågår ett arbete med att förtydliga kommunikationen med olika målgrupper. Det är lätt att sylta in sig i försäkringstekniska krångelord och alltför mycket information när man ska förklara vad som gäller. Jag har jobbat med två målgrupper på webbplatsen: arbetsgivare och sjukvården.

Samarbetet med projektgruppen på Försäkringskassan, innehållsansvariga, sakkunniga och byrån Daytona har varit intensivt. Vi har genomfört workshops, intervjuer med målgrupperna, innehållsinventeringar och mycket annat. Copyarbetet då? Jag har läst, strukturerat, strukit, omformulerat och skrivit så ögonen har blött, huvudet snurrat och fingertopparna domnat. Allt för att målgrupperna ska hitta rätt information snabbt och veta vad som gäller. Trots en pressad tidplan har detta varit två roliga projekt tack vare entusiastiska människor.

www.forsakringskassan.se/arbetsgivare

www.forsakringskassan.se/sjukvard





Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



De senaste jobben

Undrar du vad jag sysslat med på sistone? Ta en titt till höger.

Försäkringskassan talar klarspråk
Försäkringskassan har jobbat hårt för att minskat antalet försäkringstekniska krångelord på sin webbplats. Läs mer
Skanska får ny webbplats
Jag har jobbat med att fylla den nya webbplatsen med massor av innehåll och skapa en logisk struktur. Läs mer
Träning och alkohol – Systembolaget
Vad är sanning och vad är myt? Se filmerna där kända träningsprofiler pratar om träning och alkohol. Läs mer